Westkust Zuidereiland

9 februari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 7 februari

Vandaag is het zoals voorspeld een stuk minder mooi weer. Nadat we hebben uitgeslapen gaan we eerst naar Nelson terug om de ruitenwissers te vervangen. Die zijn kapot, evenals de voorruit waar een sterretje en scheur in zit. De laatste zullen we later laten vervangen in Queenstown. De dag bestond voornamelijk uit boodschappen doen, langs het information centrum en rijden. We zijn onderweg nog gestopt om naar zeehonden te kijken. Door de bewolking en harde wind hadden we het allemaal wel erg snel gezien. Sven lijkt niet helemaal happy vandaag. We denken dat er weer tandjes doorkomen. Het is soms prima maar op het andere moment is het ook echt helemaal niets en is alleen hangen bij mama goed. Op de camping nog een wasje gedaan en proberen te drogen voor het donker werd. Het was al met al niet het meest spannende dagje van onze reis.

Woensdag 8 februari - Pannenkoekendag

Wat een verschil met gisteren. Vandaag is het weer lekker warm en de zon schijnt flink. Het wordt vandaag een dag in het thema pannenkoeken! De jongens hebben hier wel oren naar! In de ochtend wandelen we langs de Pancake Rocks. Super mooi en erg indrukwekkend. We besluiten vandaag een flink eind te gaan rijden. Onderweg in Greymouth stoppen we bij het information center. We willen graag een helikopter vlucht maken en waren het eigenlijk later deze vakantie van plan bij Mt. Cook, maar het weer lijkt morgen prima dus we besluiten nu maar de trip te doen. Zou zonde zijn af te wachten tot de volgende keer en dan pech te hebben met het weer.

In Greymouth picknicken we bij een speeltuin. De jongens staan al snel in het zwembadje en deze kleren kunnen weer gedroogd worden. Het rijden gaat weer super relaxt. We rijden verder dan gepland omdat de helikoptervlucht al ’s ochtends is. Bij een goedkope camping spelen we buiten en bakken we pannenkoeken. Deze gaan er goed in. ’s Avonds kletsen we nog gezellig onder het genot van biertje/wijntje met een koppel uit Roermond. Zij hebben de baan opgezegd en zijn al een tijd aan het rondreizen en hebben niet echt een plan wanneer ze weer naar Nederland terugkeren. Zij vinden onze reis met jonge kinderen een behoorlijke stap, wij die van hun. Leuk om de reiservaringen te delen. Rond 23 uur is het zo koud en worden we gek van de muggen buiten dat we ons bedje opzoeken. Vooral Sven slaapt erg slecht (te koud?).

Donderdag 9 februari

Gefeliciteerd opa Quirijns! We zullen er een mooi feestje van maken vandaag.

De wekker gaat al vroeg, te vroeg voor Luuk en Sven die moeite hebben wakker te worden. We rijden nog ruim een uur naar Fox Glacier. Onderweg stoppen we bij de parkeerplaats waar je de Franz Josef gletsjer kunt zien. De jongens zijn ondertussen wel over hun ochtendhumeur heen. We hebben flink wat lagen kleren over elkaar aangetrokken, wat niet nodig blijkt te zijn. We besluiten de jasjes van de jongens in de camper achter te laten. De helikoptervlucht was super gaaf! Wat geweldig om mee te maken. Sven zat alleen maar naar buiten te staren. Zijn wangen samen geknepen door de koptelefoon. Luuk heeft zijn eigen stoel en is erg onder de indruk. We vliegen langs Fox Glacier en Mt. Cook. Super zo vlak langs de bergtoppen. We genieten. We landen op een ijsvlakte en hebben ruim de tijd om foto’s te maken en te genieten van het landschap voordat we weer afdalen naar beneden. We zijn erg blij met de lolly’s die we voor Luuk en Sven hebben meegenomen. De druk op de oren is groot, maar we hebben er geen van allen veel last van. We werden vooraf nog gewaarschuwd dat deze vlucht niet helemaal geschikt was voor kinderen. De piloot geeft een groot compliment hoe goed de jongens zich gedragen hebben! In Fox Glaceer genieten we op het terras in het zonnetje van een koffie/cappuccino en een lekker gebakje. Wat een geweldige ervaring weer erbij!

De jongens slapen en we rijden rustig verder via Haast naar Wanaka. Wat een mooi uitzicht onderweg. We lopen een stukje naar een waterval en naar de Blue Pools. Luuk en Sven gooien steentjes en wij genieten van het zonnetje. We zijn rond 17 uur in Wanaka. Hier willen we 2 nachten blijven en daarna door naar Queenstown waar we ook 2 nachten willen blijven. Even weer wat rustigere dagen tussendoor waarbij de jongens wat meer tijd hebben om te spelen.

1. Petra:
    9 februari 2017
    Super gaaf die helikoptervlucht!!! Kwamen mijn vieze lolly's toch nog van pas ;) Veel plezier in Wanaka en Queenstown! X