Christchurch - nog een paar dagen genieten rondom Christchurch

23 februari 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 21 februari

Het is vandaag heerlijk weer en het is al lekker warm als we buiten ontbijten. De jongens hebben het ontbijt zo op en zitten al snel weer in de zandbak te spelen. We twijfelen even of we niet nog een nachtje blijven bij deze perfecte camping, maar er is weinig te doen in de buurt. Rond 11 uur vertrekken we richting Christchurch, onze eindbestemming. Hier zijn nog Akaroa en Kaikoura waar we ook heen willen dus nog genoeg plannen. Onderweg kopen we bij de bakker lekker verse ‘pies’ en die eten we in Geraldine bij een prachtige speeltuin in het park op. De jongens genieten weer van alle klimtoestellen en de tractor die er staat. Het is ook zo lekker ’s zomers dat we ook echt geen haast hebben. We nemen de toeristische route naar Christchurch. Onderweg nog een paar mooie landschappen, maar we zijn het er over eens dat de mooiste landschappen nu wel achter ons liggen. Sven slaapt zeker 2 uur onderweg en Luuk doet ook een kort dutje. Voor overmorgen hebben we een excursie geboekt in Kaikoura, zwemmen met zeehonden. Het zicht is echter zeer slecht op dit moment, dus de afgelopen dagen zijn de excursies geannuleerd. We besluiten ten noorden Christchurch een camping te zoeken. De camping ligt bij het strand, maar de jongens willen liever binnen in de camper spelen met al hun speelgoed. Tja dan lezen wij wel op ons gemak een boekje in de zon. ’s Avonds bakt Nicole pannenkoeken en die gaan er zo goed in dat er nog extra beslag gemaakt moet worden. Na het eten weten we de jongens toch zover te krijgen dat we naar het strand lopen. Het waait behoorlijk en  het koelt flink af. Voor de jongens hebben we een vestje bij en ze spelen met alle takken (hengels) bij het water in het zand. René en Nicole spelen met de bal in een poging warm te blijven. Je raadt het al, de jongens waren niet naar de camper terug te krijgen. Uiteindelijk zijn ze nog tot ruim 22 uur wakker geweest en hebben flink lopen kletsen, zingen en springen in de camper. Luuk uiteindelijk maar bovenin met René gelegd en Nicole is onderin bij Sven in bed gekropen.

Woensdag 22 februari

Zoals verwacht hebben de jongens geen haast om wakker te worden. Het is al warm ’s ochtends en volgens de weerberichten wordt het 28 graden vandaag. De koelkast is weer leeg en moet nog aangevuld worden voor de laatste dagen. Bij de supermarkt ons rondje weer gedaan en daarna heeft René gebeld voor de excursie in Kaikoura. Deze was vandaag wederom gecanceld en ook voor morgen is het zeer waarschijnlijk dat deze gecanceld wordt. We besluiten onze reservering een dag te verplaatsen en vandaag niet naar Kaikoura maar naar Akaroa te rijden. Akaroa ligt op een schiereiland ten zuidoosten van Christchurch. Onderweg zien we nog wat rookwolken van de bosbranden die hier afgelopen week hevig gewoed hebben. Ze zijn onder controle, maar we zagen gisteren bij de camping ook nog rookwolken en nu zien we helikopters met water vliegen boven het gebied. Als we bijna bij Akaroa zijn wordt het weer heuvelachtig en de weg slingert tussen de heuvels en de zee. Sven doet weer een kort dutje onderweg. Er ligt een cruiseschip bij Akaroa en dat is duidelijk te merken. Het barst hier van de ‘echte’ toeristen (witten sokken hoog opgetrokken in de sportschoenen, petje/hoedje op en fototoestel om). We eten een boterham bij de camper en daarna lopen we door het plaatsje. Veel winkeltjes en restaurantjes die aan het water liggen. De meeste excursies zijn boottochten naar de Hector dolfijnen. Deze hebben we in Curio Bay al gratis gezien, dus voor ons niet echt interessant om hier een dure boottocht te boeken. We merken nu dat we al veel gezien hebben en echt keuzes maken welke excursies we waar wel en niet willen doen. We vermaken ons prima op het terras met een koffie, even verderop met een ijsje, rondje langs het water en een speeltuin. We twijfelen even of we hier een camping zoeken, maar besluiten terug te rijden naar Christchurch en daar een leuke camping te zoeken. Dan hoeven we morgen als we hopelijk naar Kaikoura kunnen niet zo ver meer te rijden. De camping in Christchurch heeft een super mooie speeltuin met trampoline én springkussen en een verwarmd binnenzwembad. Het is dan wel geen 28 graden geworden vandaag, maar warm genoeg om te barbecuen.

Donderdag 23 februari

Een telefoontje naar de zeehonden excursie leert ons dat het onwaarschijnlijk is dat deze vrijdag door zal gaan. Op dat moment besluiten we ook voor zaterdag alvast te reserveren. Maar later besluiten we om eerst alvast Christchurch in te gaan en in de middag toch naar Kaikoura te rijden. We kijken wel of het morgen doorgaat en we willen toch Kaikoura nog zien. Op advies van Petra gaan we naar de geweldige Margaret Mahy speeltuin. Deze komt zeker in de Top 3 van onze vakantie. Na de speeltuin uitgebreid getest te hebben lopen we naar het centrum van Christchurch. Langs Cathedral Square waar we de kathedraal zien die veel schade heeft opgelopen tijdens de aardbeving in 2011. We bezoeken Re:Start Mall, met allerlei pop-up winkeltjes die verkopen vanuit containers. Hier lunchen we. Christchurch is echt een stad in wederopbouw. Nog veel gebouwen in puin, maar de nieuwe ontwikkelingen zien er leuk en veelbelovend uit. Via High Street lopen we terug naar de camper. De rest van Christchurch bewaren we voor komend weekend. Het is nog 3 uur rijden naar Kaikoura. Onderweg ontzettend veel wegwerkzaamheden, we denken deels vanwege de recente aardbeving van november 2016. We merken dat Luuk en Sven net zo lief in de camper spelen met hun speelgoed, als dat ze naar een speeltuin, strand of zwembad gaan. Het is ook al half 6. Daarom nemen we in Kaikoura een eenvoudige camping, waar Nicole in de camper ons maaltje kookt. Pasta!! Één van de worden die Sven deze vakantie heeft geleerd (meestal bedoelt hij dan wel de chocopasta voor op de boterham).

We genieten nog volop van de zomer hier, die terug lijkt te zijn. We hebben nog drie volle dagen dus we hoeven ons niet te haasten. Zondag aan het eind van de middag leveren we de camper in en hebben we voor die avond een hotel in het centrum. Maandag vliegen we vanaf Christchurch eerst naar Auckland en vandaar uit met een tussenstop in Hong Kong naar Schiphol. We zijn dinsdagochtend 6.15 uur weer in Nederland. We beseffen ons dat de vakantie echt tegen het einde loopt. Langzaam maken we al plannen voor als we thuis komen en kijken we enorm uit om weer iedereen te zien.

1. Pa:
    23 februari 2017
    geniet nog van de laatste dagen!
    "Nederland" kijkt naar jullie uit en wil ook graag de verhalen van de kids horen!
  2. Anne Place:
    23 februari 2017
    Haha treffende omschrijving van 'echte toeristen'! Geniet van de laatste dagen van deze fantastische reis! Kan niet wachten tot jullie weer thuis zijn
  3. Petra:
    23 februari 2017
    Leuk om te lezen dat jullie wat tips hebben opgevolgd! Fijn dat jullie nog even goed kunnen genieten deze laatste dagen met een lekker laag tempo en mooi weer! Tot heel snel!! X