Sydney Zoo en Canberra

4 januari 2017 - Canberra, Australië

Maandag 2 januari

We hebben ’s ochtends eerst de was gedaan en bij de supermarkt onze voorraad weer aangevuld. Daarna zijn we richting dierentuin gegaan. We merken dat het openbaar vervoer van Sydney niet altijd even snel is. Eerst met de trein naar het centrum inclusief 2 keer overstappen, daarna met de boot naar de dierentuin. De verbindingen sluiten net niet op elkaar aan. We zijn van de camping tot de dierentuin in totaal ruim 2 uur onderweg. Taronga Zoo ligt mooi op een heuvel met prachtig uitzicht op de stad. Met een kabelbaan kun je naar boven en vervolgens loop je door de dierentuin weer naar beneden. De jongens waren eigenlijk toe aan een dutje, maar vonden het zo interessant dat er van een middagdutje weinig terecht kwam. Vooral de giraffen, zebra’s, olifanten maakten veel indruk. Maar het leukste waren de gorilla’s waar ook nog kleine gorilla’s waren. Luuk en Sven mochten nog een knuffel uitzoeken op het eind. Luuk koos een aap uit en voor Sven, die ondertussen sliep, hebben we een koala uitgezocht. Om 17 uur hadden we weer de ferry terug. Uiteindelijk bij de camping lekker noodles gemaakt. Het was alweer 20.00 uur geweest voordat de jongens op bed lagen. Doodmoe als ze moeten zijn geweest, was het toch weer een groot feest in bed. Het duurde dus wel even voor de jongens weer sliepen.

Morgen is het alweer tijd om Sydney te verlaten na 5 nachten. We vinden de reis in een keer snel gaan. We hebben nog maar 3 weken in Australië. We vonden Sydney een mooie stad, maar hebben er door Oud & Nieuw in combinatie met de reisafstanden en Luuk en Sven ons moeten beperken tot wat hoogtepunten.

Dinsdag 3 januari

We zijn richting Canberra, de hoofdstad, gereden. Onderweg veel snelweg waar je 110 km/uur kunt rijden. Dat schiet dus lekker op. De jongens vonden het ook best om weer te rijden en vooral Sven heeft een goede dut gedaan.

In Canberra zijn we naar ‘National Arboretum’ gegaan. Deze berghelling is ooit door een bosbrand getroffen en daarna heeft men het ingericht als plek waar elk soort boom van de wereld gepland wordt. Het is nog een lege vlakte met lage boompjes. Maar over tientallen jaren zal het vast een mooi gezicht zijn. We hebben ons voornamelijk beperkt tot de prachtige speeltuin en ondertussen genoten van het lekkere weer en mooie landschap. De jongens vonden het heerlijk om zich lekker uit te leven. Sven lukte het om helemaal omhoog te klimmen op een hoog klimtoestel. Hij kon er in ieder geval niet uitvallen, dus we dachten laat hem maar eens zien hoe ver hij komt. De laatste meter was wat lastig. uiteindelijk is Nicole via de glijbaan omhoog gegaan om hem een handje te geven. Toen was hij zo bij de glijbaan en beneden. Hij was helemaal trots. Ondertussen een hoop mensen die kwamen vragen hoe oud hij was en waar hij toch zo goed had leren klimmen.

Via de supermarkt doorgereden naar Erwin Haverhals. Hij woont al een tijdje in Australië. Hij woont met een aantal huisgenoten net buiten het centrum. Voor de jongens dus leuk om weer eens ruimer te zitten dan onze camper. We blijven hier 2 nachten slapen. Sven heeft ontdekt dat hij bij de deurklink kan, Luuk had het zwembad snel gespot. Na de barbecue zijn we nog om de hoek bij hem kangoeroes gaan spotten op een heuvel. Een leuke avond en gezellig om weer eens bij te kletsen en te horen hoe het hem hier in Australië bevalt. Luuk slaapt met René binnen en Nicole met Sven in de camper. Hopelijk kan Luuk dan zijn eigen slaapritme een keer aanhouden.

Woensdag 4 januari

Sven was rond 7.30 uur inderdaad weer wakker. Luuk heeft tot 10 uur uitgeslapen. We zijn de stad ingegaan. Eerst naar het ‘War Memorial’. Een erg indrukwekkend gebouw met een overzicht over met name de eerste en tweede wereldoorlog en de deelname hiervan door Australië. We vonden het erg mooi. Sven heeft heerlijk geslapen en ook Luuk was lekker rustig. We hebben dus goed rond kunnen kijken.

Vervolgens zijn we na een lunch naar het Parlementsgebouw gegaan. Hier hebben we een rondleiding gevolgd door het Parlement en de Senaat. Luuk hebben we een snoepje beloofd als hij goed zou opletten en de vragen die we stelden goed zou beantwoorden. Gelukkig voor Luuk waren het simpele vragen ‘welke kleur waren de stoelen waar we net waren?’, ‘waren het mannen of vrouwen op de schilderijen van de presidenten die we net gezien hebben?’ en ‘had de man die de rondleiding gaf een baard of een kuif?'.

De stad verder ziet er vrij steriel uit. Maar we zijn blij om toch Canberra bezocht te hebben  en deze culturele dag was een mooie toevoeging aan onze Australië reis.

Vanavond hebben we een barbecue met Erwin, zijn huisgenoot en een collega met partner. Zal zeker gezellig worden. We blijven vanavond nog een nachtje bij Erwin slapen. Erwin bedankt voor je gastvrijheid!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade