Oud & Nieuw in Sydney

1 januari 2017 - Sydney, Australië

Donderdag 29 december

We verlieten vandaag de Blue Mountains om naar Sydney te gaan. We hebben om 12 uur een afspraak bij het branchekantoor van de camperverhuur, om het dakraam te laten maken. Aangezien het deze dag echt bloedheet was (40 graden), was het wel lekker om even binnen te zitten in de airco terwijl de camper werd gerepareerd. Met de snelle wifi konden we nog wat foto’s online zetten ook. Binnen een uur was het dakraam gerepareerd en ook de bestekla werd meteen gefixt. Verder regelde de behulpzame man van de camperverhuur ook dat onze gasfles weer werd gevuld en we een koelbox meekregen die met Oud & Nieuw van pas zou komen.

Na deze tussenstop gingen we via de supermarkt naar onze camping, waar we snel het zwembad opzochten voor de nodige verkoeling.

Vrijdag 30 december

Wederom tikt de thermometer de 40 graden aan. We nemen de trein naar het centrum van Sydney en lopen wat rond door The Rocks, een gezellige wijk onder Harbour Bridge. Na de lunch bij een Frans bakkertje begint Sven enorm te brullen; we krijgen hem niet stil. Toch blijven we bij ons plan om de ferry naar de wijk Manly te nemen. Het blijkt dat onze OV-chipkaart te weinig saldo heeft voor de ferry, maar uit medelijden met de krijsende Sven mogen we gratis door. Terwijl we in de rij staan voor de ferry (het is echt enorm druk in de stad vanwege de feestdagen i.c.m. bezoek enorm cruiseschip) besluiten we toch maar terug te gaan naar de camper. We kopen kinderparacetamol bij de dichtstbijzijnde drogist en nemen de trein terug. Sven houdt het krijsen nog even vol, maar valt in de koele trein in slaap. We besluiten aan de noordzijde van Harbour Bridge toch maar uit te stappen en verkennen de omgeving voor een goede plek met Oud & Nieuw. Luuk ziet een leuke speeltuin en toen werd Sven ook wakker met een stuk beter humeur. We vragen ons af of ie nou ziek is, is het de hitte, of aanstellerij? Na een tijdje in de speeltuin bedenken we om toch maar naar Manly te gaan. Onderweg weer een krijsende Sven, dus nog maar een paracetamol. In Manly kopen we ijsjes in de supermarkt en spelen Luuk en Sven in de speeltuin en plonzen ze nog in het koude zeewater. Op de terugweg is Sven weer helemaal de oude en sjanst hij met dames aan boord. Sven is deze vakantie ook een geliefd fotomodel, met name bij Aziaten. Luuk houdt zich deze vakantie met name bezig met rollenspellen. Als we ‘Sprookjesboom’ spelen is Nicole altijd Roodkapje (want dat is een meisje), Sven is Klein Duimpje of Geitje Benjamin, knuffel Ia is Ezel en de rest is flexibel. Hetzelfde idee als Luuk ‘Bob de Bouwer’ gaat spelen. Het verdelen van de rollen duurt tien keer zo lang als het ‘spelen’ zelf. Op den duur erg vermoeiend…

Als we Luuk vragen wat hij wil eten, kiest hij pizza. We vinden een goed restaurant op Circular Quay, waar Sven sjanst met de serveerster. We zijn blij dat we hebben doorgezet om toch wat van de dag te maken en dat Sven zo wonderbaarlijk is opgeknapt.

Zaterdag 31 december

Nicole begint al vroeg met het voorbereiden van de picknick die vandaag op de planning staat. We nemen nog een frisse duik in het zwembad alvorens we rond half één de trein naar Miltons Point nemen, waar we rond half twee ons handdoekje leggen om een mooi uitzicht te hebben op de vuurwerkshow en het Opera House. Het park (Bradfield Park) ligt voor een groot deel onder Harbour Bridge, dus we hebben hier geen goed zicht op. Maar het park ligt wel dicht bij een treinstation, heeft een speeltuin en is niet al om 8 uur ’s ochtends vol, zoals op veel andere plekken. Het lange wachten kan beginnen, maar met de afleiding van de speeltuin, nieuwe doos Lego, hapjes en drankjes (alcoholvrij voor iedereen) gaat de tijd snel voorbij. Om 6 uur krijgen we een vliegshow te zien, erg gaaf! Luuk valt om 8 uur in slaap boven de iPad en mist dus de kindervuurwerkshow van 9 uur. Sven maakt dit nog wel mee en is erg onder de indruk. Om 10 uur valt Sven ook in slaap en leggen we hem in de buggy. Het wordt nu echt heel druk en we moeten ons plekje verdedigen. Om 1 voor 12 wordt Luuk wakker en hij kan dus de hele vuurwerkshow volgen. Hij vindt het geweldig! ‘Het lijkt wel regen’, ‘BAM bam bam, woooow!’, hij is helemaal onder de indruk en wij ook. Als de show is afgelopen, haast iedereen zich naar het treinstation. We willen Luuk in de buggy zetten en Sven in de draagzak bij Nicole op de rug. Sven wordt hier wakker van en zet het weer op een enorm krijsen, wat pas ophoudt als we ruim een half uur later in de trein zitten. Daarna gaat het weer prima. Rond 2 uur liggen de jongens op bed en vallen ze snel in slaap. Wij volgen kort daarna.

Zondag 1 januari

Om half 10 worden we zonder kater wakker. We proberen te skypen met Nederland, maar de verbinding is erg slecht. We nemen de trein naar Bondi Beach voor een Nieuwjaarsduik (zonder de Unox mutsen). Het is erg druk op het strand. René maakt de duik, Luuk bouwt zandkastelen met Nicole en Sven doet een lange dut. Als het begint te regenen lopen we een rondje en nemen de bus/trein terug naar het centrum. Op zoek naar een MacDonalds voor een snelle hap belanden we in het gezellige Darling Harbour. De jongens vermaken zich in de geweldige speeltuin. We eten wat en lopen via de haven naar de ferry die ons terug naar Noord Sydney brengt. Zo zijn we rond 8 uur weer terug op de camping. Vandaag regende het vanaf 3 uur tot in de avond. Waarschijnlijk de overgang van een aantal heel warme dagen naar een graad of 24 morgen.

We wensen iedereen vanuit Sydney een heel gelukkig 2017 toe!

1. Sjaak en Lieke:
    1 januari 2017
    Hallo René, Nicole, Luuk en Sven,
    ook voor jullie een heel mooi en gezond 2017.
    Wat een mooie reis maken jullie en hoe leuk voor ons om te lezen hoe jullie gezinnetje reilt en zeilt op vakantie.
    Sjaak en ik vonden het erg jammer dat de skypeverbinding gisteren niet lukte, dan hadden we face-to-face nieuwjaar kunnen wensen. Maar de mooie, zonnige foto's op de blog maken veel goed. Wij wensen jullie nog veel reisplezier en hou ons op de hoogte met veel foto's van die knappe mannetjes van jullie!!!